جلسه کمیته تخصصی بهداشت، سلامت و ایمنی غذایی برگزار شد

منتشر شده در ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ | بازدید : 409 بار

با حضور معاون آموزش و عضویت، معاون فنی و صدور پروانه‌های سازمان نظام و نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور جلسه کمیته تخصصی بهداشت، سلامت و ایمنی غذایی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در این جلسه دکتر محمدحسین گلپایگانی، معاون فنی و صدور پروانه‌های سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا ضمن ابراز خوشحالی از شروع مجدد تشکیل جلسات کمیته‌های تخصصی پس از وقفه چند ساله گفت: «اولین حرکتی که در سال گذشته پس از وقفه‌ای چند ساله انجام گرفت، با هدف برگزاری کنگره‌های تخصصی بود. در کمیته تخصصی بهداشت و مواد غذایی قرار بر این بود که کنگره با شعار سال و محوریت همیشگی و الگوی ثابت قبل برگزار گردد. یکی از تصمیمات این بود که کنگره مواد غذایی برای اولین بار از استان تهران خارج و در یکی دیگر از استان‌های کشور برگزار گردد.»

دکتر گلپایگانی با تاکید بر این موضوع که حوزه غذا ویترین کارهای دامپزشکی است، افزود: «تشکیل کمیته بهداشت مواد غذایی برای ارتقا و حضور مستمر جامعه دامپزشکی و ارتقا حوزه دامپزشکان در ایمنی مواد غذایی به شدت لازم و ضروری است.»

وی الزام و تشکیل این کمیته را بدست گیری مدیریت مواد غذایی در جامعه توسط دامپزشکان دانست و افزود: «اولین وظیفه کمیته این است که با حضور فعال و اظهارنظر اساتید بتوان به شبهات موجود در جامعه در زمینه بهداشت و مواد غذایی پاسخ داد.»

وی دیگر موضوع مهم در خصوص تشکیل مداوم جلسات کمیته تخصصی را شروع و برنامه‌ریزی برای برگزاری سومین کنگره بین‌المللی بهداشت و مواد غذایی پس از یازده سال دانست و گفت: «امید است به زودی شاهد برگزاری کنگره بین‌المللی بهداشت و مواد غذایی در کشور باشیم.»

در ادامه جلسه دکتر مهران مهدی‌پور، معاون آموزش و امور عضویت سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا ضمن تشکر از دست اندرکاران قبلی سازمان و برگزار کنندگان کمیته‌های تخصصی گفت: «در نظر داریم نقش کمیته‌های تخصصی را با حضور و کمک شما عزیزان پررنگ‌تر نمائیم.»

دکتر مهدی‌پور افزود: «یکی از مشکلات موجود در بحث بهداشت و مواد غذایی موضوع آموزش مسئولین فنی بهداشتی است. در دانشگاه‌ها واحدهای کمی در این زمینه گذرانده می‌شود و واحدهای گذارنده شده آنقدری نیست که تبحر لازم برای دامپزشک را به وجود بیاورد. وظیفه سازمان نظام این است که آموزش‌های لازم برای این گروه از فارغ التحصیلان و همکاران بیشتر گردد چرا که دامپزشکان نقش مهمی در سلامت جامعه دارند.»

در بخش دیگری از این جلسه دکتر مطلبی ضمن تاکید بر انتخاب اعضای کمیته‌های تخصصی از بین افراد نخبه، صاحب نظر، باحوصله و افراد مسئولیت‌پذیر گفت: «تنوع رشته‌ای و تنوع تخصصی در انتخاب افراد کمیته لازم و ضروری است. کمیته نیاز به برنامه‌ریزی منظم در برگزاری جلسات دارد. همکاران باید با اعتقاد راسخ در جلسات کمیته حضور داشته باشند.»

دکتر مطلبی بزرگ‌ترین خلا آموزشی حال حاضر را در بدنه سازمان دامپزشکی دانست و افزود: «بدلیل گرفتاری‌های فراوان همکاران سازمان دامپزشکی وقت گذراندن دوره‌های آموزشی و به روز کردن معلومات را ندارند. سازمان نظام می‌تواند با زیرساختارهایی که دارد و با یک ساماندهی منظم و درست در این حوزه به یاری سازمان دامپزشکی بیاید و دوره‌های آموزشی لازم را برگزار نماید.»

وی همچنین در خصوص کارهای مهم کمیته‌های تخصصی گفت: «لازم است در کمیته‌های تخصصی، پیشنهادات و اولویت‌های ارائه شده ارزشیابی شود و سرفصل‌ها در کمیته تعیین گردد. همچنین شرکت‌های آموزشی بر اساس سرفصل‌های تعیین شده در این کمیته‌ها دوره های آموزشی برگزار نمایند.»

قابل ذکر است در این جلسه مباحثی همچون تعیین دوره‌های آموزشی مرتبط با بهداشت مواد غذایی برای دامپزشکان، تعیین اساتید، بحث سرفصل‌های آموزشی، بازنگری و تدوین سرفصل‌ها، موضوع دستورالعمل آموزش مسئولین فنی و مواردی از این قبیل در دستور کار قرار گرفت.