گفتگو با معاون آموزش و امور عضویت سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا

منتشر شده در ۱۴۰۱/۰۸/۱۶ | بازدید : 252 بار

دکتر مهران مهدی‌پور: از ابتدای سال تاکنون حدود 160 دوره آموزشی در سطح کشور برگزار شده است که اکثر دوره‌ها به صورت مجازی بوده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی کشور، معاون آموزش و امور عضویت سازمان از برگزاری حدود 160 دوره آموزشی در سطح کشور از ابتدای سال تاکنون خبر داد و با اشاره به نقش موثر فضای مجازی در حوزه آموزش گفت: «اکثر دوره‌های آموزشی برگزار شده تا قبل از کرونا توسط سازمان نظام دامپزشکی و به صورت حضوری بوده است. کرونا با همه مشکلاتی که ایجاد کرد، باب برگزاری کلاس‌های مجازی را باز نمود. استفاده از فضای مجازی در حوزه آموزش سازمان می‌تواند نقش بسیار خوبی ایفا نماید. البته احتیاج به یکسری برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه وجود دارد، زیرا برگزاری کلاس‌های مجازی به تنهایی نمی‌تواند برای آموزش کارکنان و همکاران محترم کافی باشد.»

دکتر مهران مهدی‌پور تصریح کرد: «بحث آموزش قرار نیست که صرفا به صورت نظری باشد. تلاش بر این است که سطح کاربردی دوره‌های آموزشی بالا برده شود. در حال پیگیری و رایزنی برای انجام یکسری دوره‌های کاربردی و عملی هستیم. به خصوص برای فارغ‌التحصیلان این موضوع مهم و الزامی است. زیرا فارغ‌التحصیلان دامپزشکی بخش مهمی از مجموعه سازمان هستند که نیاز به بازآموزی و نوآموزی دارند. این عزیزان در خصوص کارکردن در مراکز مختلف سابقه نداشته و باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد که قبل از ورود به بازار کار، آموزش‌های لازم مربوط به کار مرتبط را دیده باشند. به طور مثال فارغ‌التحصیلی که متقاضی کار در کشتارگاه است مسلما آموزشی متفاوت نیاز دارد با فارغ‌التحصیلی که می‌خواهد در داروخانه کار کند. سازمان این آموزش‌ها را دسته‌بندی می‌کند و با توجه به نیاز فارغ‌التحصیلان در بازه‌های زمانی متفاوت ارائه می‌دهد.»

وی ادامه داد: «در حوزه آموزش صحبت‌هایی با ریاست محترم سازمان انجام و برنامه‌ریزی شده که از جمله آن می‌توان به بالا بردن کیفیت دوره‌های آموزشی اشاره کرد. یکی از راهکارهای بالا بردن کیفیت دوره‌ها، استفاده از اساتید به‌نام و باتجربه در برگزاری دوره‌هاست. همچنین لازم است تنوع دوره‌ها را بالا ببریم. بنا را بر این گذاشته‌ایم که از اساتید مطرح و خارجی نیز در دوره‌های مجازی استفاده شود.»

 

آموزش‌های دانشگاهی جامع و کافی است، آموزش‌های سازمان تکمیل‌کننده است

معاون آموزش و عضویت سازمان نظام دامپزشکی کشور ضمن تاکید بر آموزش‌های جامع دانشگاهی افزود: «آموزش‌های دانشگاهی برای دانشجویانی که به عنوان دامپزشک عمومی مشغول کار می‌شوند بسیار جامع و متنوع است. اما فارغ‌التحصیلانی که متقاضی کار در موارد خاصی از صنف مانند کشتارگاه، مراکز بسته‌بندی، داروخانه و یا آزمایشگاه هستند باید حتما آموزش تخصصی آن کار را به صورت ویژه و در قالب دوره‌های آموزشی دیده باشند. یک دامپزشک در قسمت‌های مختلف از جمله کارخانه‌های مواد غذایی، کشتارگاه‌ها، بسته‌بندی مواد غذایی یا در زمینه کلینیک‌های مختلف دام کوچک، دام بزرگ، طیور و آبزیان اطلاعات گسترده‌ای دارد. ولی سعی سازمان بر این است که با توجه به علایق افراد، آنها را راهنمایی کنیم که آموزش‌های تخصصی‌تر را کسب و تجربه نماید.»

وی ادامه داد: «اعتقاد ما بر این است که دانشگاه آموزش کافی را برای دانشجویان انجام داده است اما قرار آن است که سازمان آموزش‌های تکمیلی، تخصصی و کاربردی‌تر را قبل از شروع به کار و در حین کار ارائه دهد. گاه دیده شده فارغ‌التحصیلان در بدو ورود به بازار با محیط کار آشنا نبوده و برای کسب مهارت از شروع کار تا تسلط کامل نیاز به زمان دارند. ما نمی‌خواهیم به این شکل باشد که فارغ‌التحصیلی که می‌خواهد شروع به کار تخصصی کند، در محیط کار، کسب تجربه نماید. برنامه داریم که فارغ‌التحصیلان قبل از شروع به کار دوره‌های تکمیلی آموزشی را دیده و بعد مشغول به کار شوند.»

 

شرکت در دوره‌های آموزشی صرفا برای کسب امتیاز نباشد

دکتر مهدی‌پور هدف از برگزاری دوره‌ها را بالا بردن سطح علمی همکاران دانست و در توضیح بیشتر افزود: «با توجه به اینکه برای تمدید پروانه و مجوز شروع به کار نیاز به امتیازهای بازآموزی وجود دارد تلاش ما این است که شرکت در دوره‌ها صرفا برای کسب امتیاز بازآموزی نباشد. هدف این است با مفید و جذاب کردن دوره‌ها، فارغ‌التحصیلان با اشتیاق و استقبال در دوره‌ها شرکت کنند و دید همکاران به آموزش‌ها، نگاهی تکمیلی و کمک‌کننده باشد.»

وی ادامه داد: «با توجه به مشکلات موجود تلاش این است که نسبت منطقی بین برگزاری دوره‌های مجازی و حضوری وجود داشته باشد. ناگفته نماند شرایط و امکانات موجود در هر استان قطعا این تناسب را می‌تواند تغییر دهد. اما در کل دوره‌ها ترکیبی از دوره‌های نظری-مجازی و یکسری دوره‌های نظری-حضوری است. حتی یکسری دوره‌های حضوری نیز در دستور کار است که حالتی عملی است و نیاز به آزمایشگاه یا حتی فارم‌های مختلف برای بالابردن تجربیات شرکت‌کنندگان دارد. به همین خاطر با توجه به امکانات استان‌های مختلف برنامه‌های متفاوتی مدنظر است که حتما همه این روش‌ها برای ارتقای سطح آموزشی همکاران اعمال می‌شود.»

دکتر مهدی‌پور در توضیح تشکیل و روند کاری کمیته‌ها گفت: «سازمان کمیته‌های تخصصی را بررسی کرده و اعضا مشخص شده است. البته هنوز در برخی کمیته‌ها معرفی کامل اعضا صورت نگرفته است که به محض مشخص شدن متعاقبا اعلام خواهد شد.»

وی ادامه داد: «با مشخص شدن اعضای سایر کمیته‌ها، برنامه این است در سال جاری در برخی رشته‌ها از جمله آبزیان حتما یک کنگره برگزار شود. به احتمال زیاد کنگره دام بزرگ اواخر امسال یا نهایتا ابتدای سال آینده برگزار خواهد شد. برگزاری کنگره‌ها احتیاج به زمان دارد و با توجه به زمان موجود حتما پیگیر برگزاری کنگره‌ها هستیم.»

موضوع امتیاز کنگره‌ها، میزان امتیاز کتاب و استفاده از آیتم‌های کسب امتیاز سالانه یا دوسالانه برای تمدید مجوزها موردی است که از سوی بسیاری از همکاران دامپزشک قابل طرح و سوال است. دکتر مهدی‌پور در توضیح این سوالات گفت: «در خصوص امتیازدهی و بازآموزی دوره‌ها و همچنین مقدار امتیاز شرکت در دوره‌ها برای کسب مجوز، سیاست و ضوابطی وجود دارد که قطعا نیاز به بازنگری دارد با همکاری سازمان دامپزشکی کشور در حال اصلاح هستیم. به محض اینکه اصلاحات صورت بگیرد حتما اعلام خواهد شد.»

وی در خصوص اهداف و برنامه‌های آینده این حوزه توضیح داد: «از این پس از طریق نظام استان‌ها نیازسنجی‌ آموزشی انجام خواهد شد. در هر استان با توجه به پتانسیل موجود و زمینه‌های فعالیت، دوره‌های مرتبط برگزار خواهد شد. به طور مثال استان‌های جنوبی که بیشتر در حوزه آبزی‌پروری کار می‌کنند، قطعا دوره‌هایی که باید تعریف کنند بیشتر به آبزیان مربوط می‌شود. ولی استان‌هایی چون تهران که اکثر فعالیت‌ها در زمینه دام کوچک است، دوره‌ها بیشتر در این حوزه برگزار می‌گردد. سازمان نیازسنجی‌های لازم را در دستور کار قرار داده پیگیر است که به تمامی زمینه‌های دامپزشکی توجه شود. در آینده، موضوع تناسب دوره‌های آموزشی با نیازسنجی انجام شده در دستور کار قرار خواهد گرفت و به این سمت پیش خواهیم رفت که دوره‌های آموزشی کاربردی، مفید و مهارت محور شود.»

مهدی‌پور برگزاری کلاس‌های حضوری در استان‌هایی مانند سیستان بلوچستان و کرمان را به دلیل وسعت و پهناوری استان و عدم امکانات کافی مشکل دانست و نبود امکانات لازم در برخی استان‌ها را دلیل بر عدم تمایل همکاران برای شرکت در دوره‌های حضوری دانست و توضیح داد: «با توجه به امکانات هر استان برنامه این است تا حد ممکن دوره‌ها حضوری برگزار شود. با این برنامه سطح آموزشی کشور نیز خیلی بهتر خواهد شد. در تهران کار کردن خیلی راحت‌تر است. امکاناتی که در تهران وجود دارد و همچنین دسترسی‌ها، کار را در تهران راحت می‌کند اما در برخی استان‌ها با مشکل مواجه هستیم که در این خصوص نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در حال صورت گرفتن است که انشالله به زودی برنامه مدونی تنظیم و اعلام خواهد شد.»

وی همچنین یادآور شد همکاران و فارغ‌التحصیلان در دوره‌های آموزشی هر استانی شرکت کنند، امتیازهای لازم برای آنها ثبت خواهد شد و فقط ملاک مرتبط بودن دوره با موضوع فعالیت مطرح است. قبل از این به خصوص در ابتدای شروع دوره‌های مجازی مرتبط بودن دوره با کار همکار خیلی لحاظ و مدنظر گرفته نمی‌شد اما اکنون به این صورت است که دوستان دوره‌هایی شرکت کنند که مرتبط با زمینه فعالیتشان باشد.