دکتر سیدمحمد آقامیری در آیین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌‎المللی دامپزشکی طیور عنوان کرد

منتشر شده در ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ | بازدید : 286 بار

رییس سازمان دامپزشکی کشور راه مقابله با بیماری‌های حوزه طیور در کشور را مسیری تغییر یافته دانست و افزود: «کشور باید در مقابله با بیماری‌های طیور از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر مسیر دهد.»

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر سیدمحمد آقامیری رییس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاحیه هشتیمن کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور با گرامیداشت یاد و خاطره استاد عالی مقام مرحوم دکتر وصفی مرندی، در خصوص مبحث طیور گفت: «سازمان دامپزشکی کشور از پروتکل‌هایی که اساتید عزیزمان در حوزه طیور برای سازمان در گذشته‌های دور تنظیم کرده‌اند با افتخار هم در اجرا و هم در توسعه استفاده و حمایت می‌کند. امروز می‌خواهم حرف جدیدی خدمت همه عزیزان فعال در این حوزه عرض کنم. امروز سازمان دامپزشکی کشور نگاه ویژه‌ای را نسبت به بیماری‌های دام، طیور و آبزیان پیدا کرده است و آن نگاه ویژه این است که از حالت تدافعی خارج شویم و به سمت حالت تهاجمی عمل کنیم. منظور از تدافعی این است که یک بیماری وارد کشور می‌شود و دو سال طول می‌کشد تا کیت‌های تشخیصی و واکسن‌ها ساخته شود و مدیریت کنترل بیماری انجام گیرد. مانند بیماری آنگارا که متاسفانه کشور را هم درگیر کرد. امروز ما دنبال این هستیم که قبل از اینکه یک بیماری وارد کشور شود ابتدای به ساکن روی بیماری‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد مطالعه کنیم.»

دکتر آقامیری در توضیح بیشتر افزود: «ما دست تمام عزیزانی که آمادگی همکاری با سازمان را داشته باشند به گرمی می‌فشاریم. قبل از اینکه یک بیماری وارد کشور شود باید در بدو ورود برای آن برنامه داشته باشیم. این نکته اولی است که تقاضای همکاری داریم. اما نکته دوم این است که فاصله دانشگاه تا صنعت نباید کم شود بلکه باید از بین برود. نباید فاصله‌ای بین صنعت و دانشگاه در حوزه اجرا وجود داشته باشد. البته خوشبختانه امروز فاصله بین دانشگاه و صنعت بسیار کمتر از فاصله بین دانشگاه و سازمان دامپزشکی است. اخیرا با همتی که جناب آقای دکتر خیام نکویی داشتند و محبتی که کردند و با شورای عالی تحقیقاتی که در سازمان دامپزشکی کشور فعال شده و برنامه بلند مدت کاری بزرگی تدوین می‌کنند این فاصله در حال کم شدن است. ما بایستی به سمت جلو حرکت کنیم.»

وی اظهار داشت: «خط قرمز ما فقط سلامت مردم است. این دو مولفه‌ای بسیار با اهمیت برای تصمیم‌گیری در این حوزه است. بنابراین سازمان دامپزشکی کشور به دنبال کاهش فاصله دانشگاه و حوزه اجرا است. من باز هم از همه عزیزان و سروران گرامی عاجزانه درخواست دارم که در این حوزه به ما کمک کنید. در اتاق بنده برای گرفتن پیشنهادات و مسیرهایی که می‌توان برای آن کار کرد همیشه به روی همه باز است.»

معاون وزیر و رییس سازمان دامپزشکی کشور در انتها گفت: «امروز کشور در یک موقعیت و شرایط خاص قرار دارد. همه اقدامات ما باید کاملا حساب شده باشد. همه حرکات ما باید مبتنی بر علوم روز دنیا باشد که بتواند ما را به سرمنزل مقصود برساند. در حوزه صنعت طیور اختلاف نظرهایی وجود دارد. به طور مثال در بحث واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که استاد عزیزمان دکتر بزرگمهری فرد نیز به این موضوع اشاره کردند عده‌ای معتقدند نیازی به تزریق و استفاده از واکسن وجود ندارد چرا که این یک بیماری مدیریتی است و باید مدیریت شود. ما بایستی به روز باشیم و از علوم روز دنیا بهره ببریم. حرف ما یک کلام نیست. اگر احساس می‌کنیم مسیری را در گذشته به غلط می‌رفتیم اگر راه کوتاه‌تر و مطمئن‌تری پیدا شود قطعا این راه را خواهیم رفت البته با کمک علمی که شما بزرگواران خواهید کرد.»